fredag 17 april 2009

Fly för livet!!

Jag är medlem av Nordiska Rådet och har min utskottsplats i; konsument- och medborgarutskottet. Vi fokuserar just nu på asylpolitik ur ett nordiskt perspektiv. Förra året besökte vi Warszava och deras flyktingförläggning. I dag har vi besökt danska Röda Korsets flyktinganläggningar som ligger en bit utanför Köpenhamn.
Det kändes rätt och riktigt att det var just Röda korset som drev anläggningarna, eftersom dom har ett världsomspännande gott rykte när det gäller humanitär hjälp.
Där mötte jag några ensamkommande unga, som höll på att lära sig danska och det är inte lätt ska jag säga! Jag har till och från svårt att förstå mina danska kollegor, så jag beundrar dessa unga flyktingar. Dessutom måste vi förstå att många kommer från länder där dom till och med är analfabeter i sitt eget språk. Jag känner en ödmjukhet inför deras önskan och strävan efter ett bättre liv. Jag är övertygad om att jag, som mamma, också skulle försöka skicka iväg mina barn till ett bättre liv om vi levde i krig och elände.

Inga kommentarer: