torsdag 16 oktober 2008

ÄNTLIGEN!

Blir grymt glad när jag ikväll läser kvällstidningarna och ser att ett av mina mål och Unga Örnars krav nu blir verklighet i Malmö, elevers rätt att utvärdera sina lärare!

Motionerade om detta redan 2006 när jag var ny som ledamot och har i år lagt en motion om rätten att utvärdera sina lärare tillsammans med min kollega Veronica Palm. Tycker faktiskt det är rätt pinsamt att detta inte förekommer redan idag i organiserad form, vem vill inte veta vad man kan göra bättre?

Tycker också att det är ett fullt rimligt krav utifrån FNs barnkonvention och inte alls någon form av misstro eller kränkning som Lärarnas riksförbund tyvärr verkar vilja få det till.

Nä, kom igen Reepalu. Stå på dig, du är på rätt väg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fler yrkeskategorier vill du betygsätta?
Och hur hur unga/gamla får de vara?
Är du själv beredd att granskas och hängas ut?

Anonym sa...

Att lämna en kursutvärdering är inte att hängas ut. Grundskolan har trots alla informationsinnovationer inte förändrat sitt sätt att undervisa.

Anonym sa...

Jag är sedan många år lärare inom vuxenutbildning och jag uppskattar verkligen en utvärdering av min lärarinsats så att jag kan utvceklas i min roll. Det behöver inte handla om betyg i traditionell mening. Min utvärdering är uppbyggd så här:
- Hur tycker du att en lärare ska vara för att du ska få största möjliga utbyte? Ange de 3 viktigaste sakerna för dig.
- Hur väl tycker du att läraren har levt upp till dina krav?
- Fria kommentarer till läraren.

Anonym sa...

När en politiker i Trelleborg ville betygsätta rektorerna på skolorna blev det ett himla liv!!!!
Arbetsledarna har ett stort ansvar för hur skolorna, lärarna fungerar
Betygsätt dem i stället.
Det ligger på deras ansvar att utifrån budgetramarna anställa rätt lärare och att skapaförutsättningar för elever/lärare att lära ut/få de kunskaper de behöver.
Det här kommer bara att skapa sämre arbetsmiljö för alla parter.
Arbetsledaransvaret lyser som vanligt med sin frånvaro.Helt i enlighet med Reepalus linje.

Fredrik Lundh Sammeli sa...

Hej Anonym nr 1. Jag är nöjd om vi börjar ge eleverna rätt att utvärdera och betygsätta lärarna.

Barn ska alltid ges möjlighet att göra sin röst hörd och efter mognad och ålder förändra sockså verktygen som lämpar sig. Det är väl en spännande utmaning för skolan att ge även små barn verktygen att utvärdera sin skolsituation, eller?

Vem har sagt att det handlar om granskning och att hängas ut? Jag tror elevernas synpunkter och erfarenhet kan vara mycket värdefullt för såväl den enskilda läraren som skolan i helhet.

Fredrik Lundh Sammeli sa...

Anonym nr 2, jag håller med dig helt och hållet!

Fredrik Lundh Sammeli sa...

Hej Anonym 3, roligt att höra din inställning och den vikt du ger dina elevers synpunkter. Ett bra upplägg som förhoppningsvis kan inspirera andra att också våga.

Fredrik Lundh Sammeli sa...

Hej Anonym 4! Jag tror att det för elever kan vara svårt att på ett bra sätt utvärdera och betygsätta rektorer men varför inte lärarna själva om sin chef?