fredag 8 februari 2008

Från Kiruna till Göteborg

Det är plenifri vecka i riksdagen, vilket betyder att det inte är något arbete i kammaren.
Ni vet då när ledamöterna ligger hemma på sofflocket och bara tittar på sitt lönebesked.
Min verklighet (och jag tror jag kan tala för de flesta riksdagsledamöterna), är något helt annorlunda. Jag har inte ens haft energi nog att skriva, min skrivklåda brukar inte mattas märkligt, men under plenifria veckan vill man hinna med så mycket. Då har vi chansen att vara ute på besök i verkligheten utanför riksdagens väggar, lyssna på folk, företag, organisationer. Fylla på med nya idéer, frågor, och lusten att jobba med politiken.

Själv började jag i helgen med att besöka Kiruna, en otroligt intressant stad ur flera hänseenden, där min ingång varit flytten av stora delar av staden och som förtjänar ett helt eget blogginlägg. Väl hemma på söndag fick jag packa om väskan för att åka ned till Göteborg där vi i den socialdemokratiska gruppen i Civilutskottet har tittat på hur ett socialansvarstagande bostadspolitik fungerar på ett mycket framgångsrikt sätt och hur man framsynt arbetar med att minska energiförbrukningen i bostäderna.

Det är intressant, givande men också tröttande. Som tur var är jag ledig på lördag.
Då ska vi ha barnkalas. För min yngsta dotter Tova fyller 6 år. Vilsamt värre. För att på söndag avrunda veckan i Överkalix, och min soffa har jag knappt hunnit se röken av.

Hannah

Inga kommentarer: