måndag 18 februari 2008

Fiansministern Borgs syn på vår landsända



Här kommer en vacker vinterbild från Överkalix som jag fotade igår när jag var ute på söndagspromenad.

Ofta så går jag en promenad varje dag när jag är hemma. Det känns skönt att gå på mina invanda stråk och möta människor jag känt sedan länge. Att få prata om det vardagliga livet hemma i kommun känns som att verkligen vara i nuet, långt borta från Stockholm och resten av världen.

Ibland när jag promenerar så lyssnar jag samtidigt på mobiltelefonens radio. Så blev det på lördag när jag lyssnade Sr P1 12-intervju med finansminister Anders Borg. Där berättade han om vilka framtida prioriteringar han såg som viktiga. Jag fäste mej särskilt vid hans beskrivning av vilka viktiga infrastruktursatsningar som han ville göra. Där nämnde han E22, vägar m m runt Göteborg och Stockholm och kanske(?) Ådalsbanan uppe i norr. Ådalsbanan, som verkligen behöver åtgärdas, ligger några mil ovanför Sundsvall.

Det är beklämmande att han inte med ett ord nämner något om infrastruktursatsningar ovanför Ådalsbanan. Han utelämnar hela Norrland eller ca 50 % av landets totala yta. Har han inte hört om behovet av Norrbottniabanan och andra viktiga satsningar i Norrland? Vet han inte vilken basindustri vi har och vilken tillväxt som sker här uppe hos oss i norr? Är vi en vit fläck på hans kartbild, eller vad? Det säger mycket om den moderata finansministerns syn på vår landsända.

Jag undrar vad berättar egentligen länets borgerliga riksdagsledamöter Hammarberg och Tornberg för sin regering om vår landsända?

Inga kommentarer: