onsdag 23 mars 2011

Arbete, lön och skillnaderna.

Jag jobbar från köksbordet i övernattningslägenheten idag och samtidigt pågår ett mycket intressant seminarium som arrangeras av Feministiskt Initiativ. Jag är inte på plats, men jag ser och lyssnar på Kunskapskanalen på TV. Löneskillanderna mellan män och kvinnors arbete handlar det om. Klart är att det inte sker någon större förbättring. I första läget, var det en panel av kvinnliga fackförbundsordföranden som gav sin syn på vad som händer på den svenska arbetsmarknaden ur ett jämställdhetsperspektiv. Kvinnors arbete värderas inte i lönekuvertet och att det går så förtvivlat långsamt, att en snigel hinner glida förbi flera gånger om innan lönegapet är noll.
Gudrun Schyman är mycket bra tycker jag och hon är dessutom en utmärkt retoriker. Hon sätter fingret på många attityder och värderingar som innebär att kvinnors arbete och utbildning inte ger effekt i lönekuvertet.
Men just som jag nu skrev om detta viktiga ämne så ringde Kuriren som fortsätter att granska vad som sker i fas 3 och då eldade jag igång mig där! Jag blir både förbannad och ledsen, för hur det än är med politik, så ska det banne mig finnas en politik både för oss som har jobb och en politik för människor som söker jobb. Annars har vi baske mig inget välfärdssamhälle värd namnet!!!!

Inga kommentarer: