tisdag 20 december 2011

Vem vet vad?

I dag har jag min krönika i NSD, jag tycker att det finns ett behov av att diskutera vad och vem som säger och tycker vad i politiska sammanhang. För precis som jag skriver så tycker jag att det blir konstigt och rakt fel när samhällsbygget på något vis ska inrymmas i en kvartalsanalys.

Jag tror på en långsiktig målsättning om ett samhällsbygge som har som grundprincip, att alla människor ha ett lika värde och alla människor har en plats i samhället. Därför så funkar marknadslösningar så dåligt i vissa delar av samhällsbygget. Vi kan se exempel efter exempel på det. Jag behöver inte här påminna er om, att jag allt sedan jag kom in i riksdagen har drivit frågan om mobiltelefonitäckning i glesbygden. Jag behöver inte heller påminna er om situationen på en del av Carmemas boenden och deras bonusutdelningar. Inte heller behövs någon påminnelse om rå skatteplanering som innebär en urholkning av vår gemensamma förmåga att betala för den välfärd som vi anser oss behöva.

Jag tror på debatt och öppenhet, därför blev jag så glad när min partiordförande Håkan Juholt satte ord på det många upplevt när det handlar om att kunna ringa ett samtal i sin mobiltelefon!

Inga kommentarer: