tisdag 6 december 2011

Rena rana bonusen!

I morse när jag åt frukost lyssnade jag på nyheterna, jaha och där kom nästa "avslöjande", Carema har haft ett omfattande bonusprogram. Många av deras chefer uppvisar betydande inkomstuppgifter och premie- och bonusprogram har visst regnat som manna från himlen över deras huvuden. Så nu undrar alla, inkl mig själv, när och var ska detta sluta?

Det är dags för finansminister Anders Borg att verkställa det han pratade sig varm om och för, när förra avslöjandet om bonusprogram och omåttliga chefslöner var på tapeten. Då dikterade och domderade han om att detta var eländig och oavsvarligt. Ansvar skulle tas och något skulle behöva göras. Det är just det som är problemet, när någon eller det borde göras någonting. Det blir inget gjort!

Nu handlar det om bonusprogram som har finansieras av oss alla, ni vet det där gemensamma åtagandet som vi gjort. Skatten som vi betalar in som ska gå till omsorgen om våra barn och vården av sjuka och gamla. Ett värdigt liv oavsett när i livet du är, ge efter förmåga och få efter behov. Solidaritet, rättvisa och jämställdhet. Värdeord som beskriver det samhälle som jag vill leva och bidra till.

Det finns ingen eller i allafall en pytteliten risk för marknadskrafterna i dessa branscher! Vi finansierar ju det via skattsedeln, varje månad och år ut och år in. Var är risken undrar jag?
Hur som helst är det hög tid för den borgerliga regeringen att reglera och styra upp marknaden som uppenbarligen skor sig på gamla och sjukas sista dagar i livet!

1 kommentar:

2000aldrig sa...

God Jul från Carema...

2000aldrig's adventskalender, lucka 6

http://bit.ly/v7oZjx