söndag 8 maj 2011

On the radio

När jag körde hem från Luleå i går, så hörde jag Almegas VD Jonas Milton på radionyheterna. Han sa med allvar i rösten att lägsta lönerna måste frysas i 10 år. Allt genomtänkt av de fanatsikt goda arbetsgivarna i syftet att fler grupper ska kunna få jobb. Han nämnde speciellt unga och människor med funktionsnedsättningar, som skulle vinnare på att lägsta lönerna skulle frysas. Jag kan konstaterar att lägst lönen i Hotell- och restaurangsavtal för en ung anställd som är 19 år är ca 15 400 kr/ månad. Ja, det förutsätter naturligtvis att du får jobba heltid vilket inte är troligt!
Klipper in lite fakta från avtalet här nere.....

Ungdomslön för dig under 20 år
Från och med 2011-05-01
Riksavtalet SHR-HRF (1/5-11-31/5-12)
under 17 år Månadslön: 11 925 kr, Timlön: 68.90 kr
17 år Månadslön: 13 325 kr, Timlön: 77.00 kr
18 år Månadslön: 14 034 kr, Timlön: 81.10 kr
19 år Månadslön: 15 452 kr, Timlön: 89.30 kr


Okey, Milton berätta om du även tror att hyror, mjölken, brödet och skorna kommer att ha samma pris under 10 år?!? Eller föreslår du en egen prisbild för människor som ska jobba för lägsta lönerna, två pris på hyllkanten typ?!?

En annan sak som han också konstaterade, var att centrala löneavtal inte gynnade duktiga medarbetare. Jag tror att han menade att alla på en arbetsplats inte skulle få ta del av en löneökning, bara dom som är duktiga och presterar bra. Är det bara jag som känner lukten av gammalt skit och elände? Känns precis som att bli förflyttad minst 70 år tillbaka i tiden.
- Få se här nu, ställ nu upp er på rad, så jag får bedömma om er arbetsinsats är värd några fler kronor i lönekuvertet i år!
- Hhmmm.....du där, du har ju varit borta för att du fått ett barn och det innebär nog en massa frånvaro med snoriga ungar, så det blir inga nya kronor i ditt lönekuvert!
- Du där, borta en massa för fackliga kurser och annat dravel som försvårara för vårt fiiiina och familjära sammmanhållning här på jobbet. Inte en krona är du värd för du tillför bara problem!
- Du som är bort från jobbet titt som tätt, ja jag veta att du sagt att du lider av kronisk migrän, men det är minsann inget som jag kan behöva betala för!


Vill ni har mera exempel på vad som kan hända där ute på arbetsplatserna? Nääää, skulle inte tro det. Se då till, att både du och dina arbetskamrater är medlemmar i facket för det tjänar ni på!!

Inga kommentarer: