lördag 14 maj 2011

Migration och Norden

Först av allt, Gamla Stan i Tallinn är helt underbart vackert. Ett semestertips från en som mest åker på tjänsteresor och ser konferansrum, hotellrum och flygplatser. Jag ringer entuastiskt till kära maken och lägger vackra ställen på vår semesterlista, den är lång och oanvänd. För jag vill helst vara hemma här i Arjeplog när jag får chansen! Borta bra, men hemma bäst.....

Nåja, igår var jag i Tallinn och pratade om migration, Norden och framtiden, med kollegor från de baltiska länderna inkl en belgare och en ryss. Nordens öppenhet och fria arbetsmarknad har tjänat våra länder, människorna och våra företag. En trippelwin alltså.
Många gräns- och gränsproblem att lösa har det varit, men trots allt har det funnits en vilja att växa och låta människor röra sig fritt över landsgränserna. Jag är övertygad om att det är EN del av den så framgångsrika nordiska modellen.
Inte stänga gränserna, misstro och ägna sig åt egennyttighet, utan precis tvärt om. Då skapas tillväxt och framtidstro! Ungefär så sa jag och det känns helt rätt!

Inga kommentarer: