måndag 30 maj 2011

Luleå staden där det händer





Snö, mörker och kyla kan vara både ett helvete och ett paradis. Något man avskyr och vill resa ifrån eller något man längtar till och med stor kärlek omfamnar.

För min egen del är det med blandade känslor jag förhåller mig till detta. Samtidigt som det blir allt tydligare att detta är starka framgångsfaktorer för min hemstad Luleå och vårt vackra län Norrbotten. Testindustrin växer, försvaret bygger unik kompetens, forskningen utökas och nu leder det också till stora etableringar på IT-området.

Att jag dessutom som norrbottning får såväl snö, mörker och kyla som ljusa sommarnätter och för jämnan topplacering i solligan gör det hela helt underbart.

Efter några års arbete i det tysta och en mer väldokumenterad vår med mycket spekulationer fattade vi i kommunfullmäktige idag två viktiga beslut. Ändringar i detaljplanen och försäljning av fastigheter och mark har nog aldrig varit så roligt och spännande som idag.

Stora markområden där vintern på ett bra sätt kan kyla och grön el levereras i närheten till ett tekniskt universitet med hög IT-kompetens och möjlighet till forskning är framgångsreceptet.

Vad som väntar runt hörnet får jag återkomma till. Idag ska jag bara tillåta mig att gå runt med ett stort leende på läpparna.

Detta är början på en spännande morgondag och framtid i Luleå och Norrbotten. Vad det kommer att skapa för arbetstillfällen, vad följdverkningarna blir i näringslivet och hur bilden av Norrbotten kommer att förändras får den som lever se. Jag hoppas att jag är en av dem. Välkommen till möjligheternas stad, Luleå!

-Fredrik

Inga kommentarer: