fredag 8 april 2011

Det lönar sig att sätta människan först.

Ny skuldsanerings lag. Jag måste säga att jag är stolt och glad. Det första jag fick hugga tag i under hösten var Proppen Bättre möjlighet till skuldsanering. Förslagen var bra, men för få, så jag gav mig i kast med att skriva en motion för vår räkning som både Vänsterpartiet och Miljöpartiet hakade på. Det har egentligen i riksdagen funnits en stor uppslutning även bland de borgerliga om förändringarna i lagen, men Anders Borg och Moderaterna har bromsat. På frågestunden pressade jag Borg om detta förra veckan. I höstas visste jag inte, att jag några månader senare skulle få rösta igenom motionen i riksdagen. Vi har ju vunnit gehör tidigare, särskilt frågan om de statliga bolagen känndes som en seger. Men jag måste medge att det är en speciell känsla att ha fått igenom något man själv jobbat med. Och visst blir man lite mallig när man får fulla e-posten med beröm. Gladast är jag dock för att jag vet, att det finns en massa människor där ute, som inte lev loppan på krediter, utan råkat ut för livet. Sjukdom, arbetlöshet, skilsmässa, och som inte haft buffert nog att klara sin ekonomi. som blivit skuldsatta för resten av livet och som nu påriktigt kommer att få chansen till Bättre möjlighet till skuldsanering. Det är lönsamt för både samhälle och individ att sätta människan före marknaden. Här en länk till anförandet i kammardebatten. Här till artikeln i Aftonbladet. Alliansfritt Sverige, Den hälsosamme Ekonomisten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

det ör viktigt att sådana som du HannaH kämpar vidare för de som har det svårt här i landet, fler politker som dig behövs :)

Hannah Bergstedt sa...

tack så mycket!
Jag ska som vanligt, göra mitt yttersta för att göra det jag förmår.

Input, allt från hejja rop, till det jag missar är välkommet.

Telefon, mejl, facebook, bloggkommentarer funkar.

Mvh Hannah