onsdag 14 mars 2012

Anställningstrygghet via kollektivavtal

Ibland känns det som jag är ett stort och ihållande eko, jag "ropar ut" kollektivavtal och anställningstrygghet allt som oftast. Svaret på mitt eko brukar komma från Svensk Näringsliv och ibland som anonyma kommenterer på nätet.
Därför känns det bra att läsa om fackförbundet Visions undersökning som visar att deras nya medlemmar sätter schyssta villkor högst upp på prioriteringslistan. Bra lön och utveckling är viktigt, men det går inte att jämföras med att ha schyssta villkor på jobbet. Det är unga akademiker med otrygga anställningsformer som visstidsanställningarna är, som uttrycker sig så. Till saken hör att när jag var med att ta fram det socialdemokratiska arbetsmiljöprogrammet - Ett hållbart arbetsliv för flera arbetade timmar, så träffade vi många representanter som vittnade just om stress, press och ibland orimliga krav inom tjänstemannayrkerna. Samtidigt ska sägas, att många upplevde friheten i arbetet var det som var guldkornet. Så bilden är tudelad, och ena sidan krav om tillgänglighet nästan dygnet runt kombinerat med ett stort mått av egen frihet.
Men återigen så får jag "ropa ut" att människors krav på trygga anställningsformer och schyssta villkor är väldigt, väldigt viktiga!

Inga kommentarer: