måndag 28 november 2011

Lärlingsprovanställningar

Jag och min utskottsgruppsordförande Ylva Johansson har skrivit en artikel om borgarnas nyaste infall när det gäller ungdomar och arbetsmarknad, lärlingsprovanställning. Vi fick den publicerad hos SVTdebatt.
Jag tänker även såhär, om det nu handlar om att utöka provanställningen till 18 månader för att t. ex skydda arbetsgivaren (förmodar jag tanken är), vad händer då med lärlingens rätt till utbildningen som ska ske på arbetsplatsen?!? För en själva tanken med lärlingssystemet är ju att en arbetsplats/arbetsgivare tar på sig rollen som utbildare, dvs färdigutbildar den unga till ett yrke. Men, men var tog då den tanken vägen om, den "nya" (tror minsann det är gammal höger politik som eftersträvas) lärlingsprovanställningen i praktiken innebär att lärlingen kan sägas upp - sparkas PRONTO och på en gång??? Ska unga människor verklingen inga rättigheter ha? Är det bara sämre villkor och mera otrygghet som gäller för deras del?
Jag tycker TCO:s tankar om en utbildningsgaranti för unga är en bra idé och vårt socialdemokratiska politiska svar är rättigheter till en fullgod utbildning och en möjlighet till ett livslångt lärande.

Inga kommentarer: