onsdag 5 oktober 2011

Hur har vi det med historieberättelsen om nynazister och främlingsfientliga partier?!

Idag borde jag säkert blogga om vår socialdemokratiska skuggbudget, men jag vill mycket hellre blogga om LO:s satsning på utbildningar i rasism och främlingsfientlighet.
I morgon ska jag medverka på en sån LO-kurs på Sunderbyns folkhögskola, jag ska få träffa unga fackliga kamrater och prata om vad som egentligen händer i dagens samhälle. Hur har vi det med kunskapen, insikten och medvetenheten om rasism, nynazister och främlingsfientliga partier. Har vi lärt oss något om andra världskrigets fasor eller har vi glömt dom. Kommer vi ihåg vilka värderingar som drev nazisterna att nästintill utrota judar, romer och andra icke önskvärda människor (enligt nazismen)?
Vad är det egentligen dagens främlingsfientliga partier och deras företrädare uttrycker, vad sägs och varför säger dom så. Hur påverkas vi i Sveriges riksdag av att SD är representerade. Hur ser utvecklingen i Europa ut. Vad har hänt efter massakern på Utöya.
Jag ser fram emot kursen och hoppas jag kan bidra med några tankeställningar, för frågor som handlar om värderingar och synen på mänskliga rättigheter måste få ta plats och tid i vårt samhällsbygge idag.

Och är det något, som jag till 100 % vet om mig själv, så är det att det att mina och SD:s värderingar står ljusår från varandra när det handlar om människors likavärde, jämställdhet och religionsfrihet. Jag är glad över att LO satsar på utbildningar i rasism och främlingsfientlighet och jag tar gärna aktiv del i dessa utbildningar!!
Upp till kamp för alla männsikor lika värde!

Inga kommentarer: