onsdag 28 september 2011

SNS:s rapport "Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd?

Är det någon som kommer ihåg det höga tonläget från både Svenska Näringsliv och borgerligheten när rapporten - "Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd?" presenterades? Den debattilska som sedan drevs, resulterade i att en av författarna, Laura Hartmann, lämnade SNS (studieförbundet näringsliv och samhälle). Flera avhopp från SNS lät inte vänta på sig och debatten flödade högljudd från b. la Svensk Näringsliv. Så till den milda grad att regionchefen för organisationen skickade ut ett mail till mig i frågan. Jag kan säga att jag höjde på ögonbrynet när jag fick mailet.
Nåja, nu har Arbetarrörelsens tankesmedja gjort en kortanalys på hur den borgerliga debatten, nu mera börjat handla om skademinimering. Varför är jag inte förvånad när den borgerliga regeringen anställt en spinndoktor med namnet Schlingmann (Spinndoktor kommer ursprungligen från engelskans ”spin doctor”. I kommunikationsbranschen har en spinndoktor i praktiken blivit synonymt med en politisk PR-konsult, på grund utav den starka politiska koppling som skapats till ordet/yrket. Men den rätta definitionen av yrket är snarare en strategisk medierådgivare med uppgift att skapa positiv uppmärksamhet i media kring den fråga eller uppdragsgivare som företräds.)
Så nu ska tydligen bilden av utspelen, ilskan och frusterationen från borgerlig och näringslivshåll rättas upp.
Mitt förslag är att ABF köper in boken och startar upp en studiecirkel i ämnet. För hur det än är så berör privatiseringarna oss alla och klart att vi ska ha kunskap om deras effekter på samhälle!

Inga kommentarer: