torsdag 13 oktober 2011

Facklig solidaritet

Handlar du kläder hos H&M? Säkert, för det gör jag också ibland. Men blir det ingen bättring för människorna som syr upp kläderna till H&M, så måste jag nog omvärdera min klädinköp.

Det är klart att det fackliga hjärtat börjar pumpa fortare när jag läser artikeln, jag klipper in en textremsa som en facklig förtroendevald säger i artikel, som jag tycker sammanfatta det mesta.

- Utifrån de hemska arbetsförhållanden som finns i Kambodja och Bangladesh så tycker jag att H&M borde göra mycket mer. Det handlar om arbetsdagar på 12 timmar, sex dagar i veckan. Obefintlig ventilation och extremt låga löner. Det är inte hållbart i längden.


Nu pågår tydligen en utredning från H&M:s sida som jag hoppas ger både insikt och bättre villkor för arbetarna i syfabrikerna!

Inga kommentarer: