fredag 14 januari 2011

Konsumera, konsumera mera.

Jag lärde känna en klok gammal farbror för många år sedan. En gång när vi satt vid middagsbordet tillsammans, så sa jag att jag skulle köpa, vad det nu var. Jag minns inte riktigt vad det var, men köpa ville jag i allafall. Han reste sig upp med blossande kinder och utbrast: köp och köp.....jag hör inget annat än köp! Sen fick jag en föreläsning om att livets viktiga innehåll, minsann inte gick att köpa. Jag brukar småle när jag tänker på honom och hans "utbrott" om min iver att få köpa.
Igår såg jag ett skrämmande program från USA, som definitivt inte fick mig att småle! Programmet handlade om riktad reklam till små barn. Finessen och taktiken att redan i mycket tidig ålder, få både föräldrar och barn att verkligen tro att bara dom har t.ex ett visst märkes leksaker så blir livet både kul och hjärnan växer fortare. Det här skrämmer mig, för ta er en titt på en av alla dessa tv-kanaler som finns i våra betalkanaler och inse att vi är inte skonade.
Reklam efter reklam inslag, allt är anpassat efter målgrupper och våra barn är inget undantag. Det brukar sägas att vi är några år efter USA i mångt och mycket, men jag hoppas verkligen att vi lyckas hålla emot när det gäller utvecklingen av alla dessa reklamfinansierade kanaler och verkligen kan stå upp för public service! En utveckling av program och innehåll -JA, självklart!!
Men attan inte en massa påverkan och annat strunt som uppmanar oss till mer och mer konsumtion. Köp och bli lycklig, köp och få en större hjärna, köp och bli olycklig, köp och slipp både det ena och det andra.....
För som en klok gammal farbror en gång sa: köp och köp....jag hör inget annat än köp. Medan det verkliga innehållet i livet är något helt annat.

Inga kommentarer: