tisdag 22 december 2009

Borta bra, men hemma bäst!

Sitter vid köksbordet med en kaffekopp hemma i Arjeplog och filosoferar. Lilla julafton i Älta med en del av min familj är avklarad. Men jag insåg då att jag har urusel kondition, det efter att som faster, försöka hålla jämna steg med en 3-åring. Mammas årliga julklapp, i form av hennes goda köttbullar glömdes i frysen, men jag köper helt enkelt färdiga på Konsum. Nu väntas julafton med min mans barn och "farsgubben". Så här är att leva i "fler-familjerna", det blir julafton fler gånger helt enkelt och det kan ju aldrig vara fel!
Till dagens kaffekopp läser jag Situation Stockholm men även LO-tidningen och inser att våra liv och vardag verkligen kan vara totalt olik. En del av oss funderar på hemgjorda eller färdigköpta köttbullar, andra har inte ens en spis. Vissa av oss funderar på avtalsrörelsen och andra om dom ska få sälja en enda av tidningen Situation Stockholm för sitt levebröd. Vissa siar om att årets julhandel återigen ska slå alla försäljningsrekord och andra funderar på hur nästa hyra ska betalas. Så olika kan våra liv och vardag vara. Men aldig i livet, kommer jag gå med på eller ens tro på att ökade klyftor gör oss lyckligare, lugnare eller rikare. Jag tror på politikens kraft och förmåga att jämna ut skillnader, men för att det ska kunna ske, så behöver vi en rättvis politik, en röd-grön politik.

Inga kommentarer: