måndag 29 oktober 2012

Valövervakning i Ukraina

Hur gick valet i Ukraina? Ja, det återstår ju att se eftersom allt ännu inte är klart. Men oj va spännande det har varit. En livsupplevelse! När jag fick chansen att åka iväg som en av många, många intenationella valövervakare, så stutsade jag till av glädje och ödmjukhet. För hur många gånger i livet får man chansen att uppleva att en nation går till allmänna val? Och du får vara där och se hur det går till när medborgarna går till valurnorna?! Nästan aldrig skulle jag vilja påstå.... Nåja, så bar det iväg till Kiev och två intensiva förberedande dagar kom i rasande fart. Det var träff med de politiska partierna, med media och med all sköns expertiser. Träff med tolk och chaufför.... Korvstoppning tror jag det kallas! Natten till valdagen kunde jag inte sova så mycket, det var vakna - sov, vakna - sov ni vet hur det funkar natten innan något spännande ska hända. Morgonen kom och första vallokalen skulle besökas, vårt uppdrag var att se och lyssna hur själva öppnandet av vallokalen gick till. Sen var det bara att köra på, från vallokal till vallokal tills det var dags att stänga vallokalerna kl.20.00. Då började själva väntandet och räknandet.....och det är ännu inte klart hur valet gick. Jag får återkomma om det i ett senare inlägg. För här nere i Kiev ska vi ha en presskonferens kl.14.30, där vår bild och uppfattning presenteras (vi som är internationella obeservatörer) och före det säger jag inte ett pip :-)

Inga kommentarer: