tisdag 23 oktober 2012

Utkvittad från riksdagens kammare, hur går det till?!

Idag har Kuriren en artikel som handlar om hur många procent som vi ledamöter från Norrbotten är utkvittade från röstningarna i riksdagens kammare. Det ringde en journalist till mig igår och frågade om min frånvaro, mitt första svar och försök till förklaring är att jag är medlem av Nordiska Rådet och det innebär utskottsarbete i de andra nordiska länderna ett par gånger under ett riksdags år. Men sen tyckte jag att frågan var så intressant att jag ringde upp igen för att ge en bild av t. ex den här veckans riksdagsarbete; I kväll flyger jag upp till Gällivare för att vara med när vi uppmärksammar skyddsombudens 100 år och att 61 löntagare dött pågrund av sitt jobb under 2011. Till saken hör att jag även varit med i partiets arbetsgrupp som har jobbat fram ett politiskt program om just arbetsmiljöfrågor. Just resan till Gällivare och bristen på flygmöjligheterna, gör att jag inte på ett vettigt sätt kan komma tillbaka till kammarens onsdags votering som sker kl.16.00. På torsdag åker jag till Ukraina och Kiev för att vara en av riksdagens utsända att övervaka valet som ska ske där på söndag. Flyget till Kiev går kl.15.55 och därför missar jag voteringen som sker kl. 16.00 samma dag. Som ni ser så handlar utkvittningarna om jobb som är förknippat med riksdagens arbete och politik. Det går inte att få bli utkvittad för att göra en charterresa eller något annat privat.....vi tjänstgör 365 dagar om året.

Inga kommentarer: