torsdag 6 september 2012

Kvinnor lämnar Arktis och vad gör regeringar och parlamenten åt det då?

Jag har i mitt tidigare inlägg konstaterat att handlingar, program, utkast och förslag till resolutioner här på den arktiska konferensen var totalt blank på jämställdhetsperspektiv. Det fanns inte en enda liten gnutta som analyserade hur kvinnor påverkas av det som idag händer i de arktiska regionerna. Fattigt och bedrövligt är min eda kommentar till det faktumet! Nåja, jag är ju här för att påverka och det har jag gjort. Själv är jag nöjd, ja som ett första steg naturligtvis, men från ingenting till en egen punkt i en resolution är en bra start! Förslaget till punkt i resolution lyder så här; - Ensure that gender based analyses is used in the development, implementation and assessement of all Arctic policies. För hur det än är, när dagen är slut, så måste vi inse att utan kvinnor stannar utvecklingen i de arktiska regionerna. För ärligt, vem vill leva i ett samhälle utan oss kvinnor ;-)

Inga kommentarer: