onsdag 5 september 2012

Är Arktis bara snö och is?!?

Självklart inte! Artiks är ett högst levande och intressant område. Många pratar om ekonomi, säkerhet och klimat- och miljöaspekterna i Arktiska områden. Jag är mera intresserad av den mänskliga aspekten på vad som händer i området. Jag har fått möjlighet att delta 10:e parlamentariska konferens för den arktiska regionen. Vi håller till i den norra delen av Island, nämligen Aukreyri. Dagarna framöver ska jag lyssna, säkert debattera och sen håller jag tummarna för att vi kommer fram till bra resolutioner. Som sagt var, jag jobbar med b la jämställdhetsfrågor i mitt utskott i Nordiska Rådet, därför finns mitt fokus och mitt intresse på det här mötet just i de frågorna. Jag skrev en krönika i Piteå-tidningen för ett tag sedan om kvinnor och arktis. Där finns den "riktiga" utmaningen anser jag...... Sverige är ordförandeland i Arktiska Rådet med ett program som är rätt okey, men som vanligt med en borgerlig regering så lyser jämställdhetspolitiken med sin frånvaro! Det är tragiskt att det alltid ska vara så, men kanske inte så förvåndande. Till slut lyckades jag hitta några stackars rader i "Sveriges strategi för den arktiska regionen" som jag kunde förstå handlade om jämställdhet. Där står med några futtiga rader (programmet är på 50 sidor!) att satsningar har gjorts för att samiska kvinnor ska kunna vara delaktiga i politiska processer, ja i Sverige då. Jaha?!? Vad är det då, räcker det?! Inget krav på jämställdhetsinsatser som handlar om analyser, forskning, utbildning och samhällsutveckling för alla kvinnor i de arktiska områderna?! Nåja, jag är ju här för att påverka, så då gör jag det!

Inga kommentarer: