tisdag 11 september 2012

Kraftsamling i Norrbotten

Jag har för första gången varit med på Kraftsamling, den här gången var det i Haparanda. En form av seminarieserie som landstinget startat upp och driver framåt. Dagen har faktiskt vara riktigt, riktig bra! Attityder, mångfald och jämställdhet, det var temat för dagen. Inga lätta frågor direkt, och många av frågorna kryper direkt under skinnet, ja i allafall direkt under mitt skinn. Jag erkänner, att det känns jobbigt att formulera och uttrycka varför jag tror att unga tjejer lämnar Norrbotten eller varför jag har en känsla av att toleransen inte alltid är så hög bland mina medmänniskor. Det handlade de rundabordssamtal som jag var delaktiga i. Stackars vår ordförande, som sedan ska sammanfatta våra samtal.... T ex varför är det alltid lättare att vara skeptisk mot det som känns främmande än att vara nyfiken..... En av föreläsarna var en fd elitsoldat från USA. han hade bott i Sverige i 18 år och jobbade idag med organisationsutveckling.....han var svart. När jag satt där och förundrades och skrattade åt det han sa, så undrade jag även om vi gör skillnad mellan en svart amerikan och en svart flykting från Somalia? Dagen uppmuntrade mig till att faktiskt vrida och vända på mina egan fördomar och mina egna attityder. Jag är inte helt säker på, att jag här och nu tvärsäkert kan säga något klokt om det nu på direkten, måste tänka mera först. För just nu, räcker det med att Kraftsamlingen säkert uppnått sitt syfte med mig, att beröra och ifrågasätta normer, attityder och värderingar. Jag känner mig faktiskt stärkt, trots att jag är trött..... Jag hoppas att nästa möte i Kraftsamlingens tecken blir lika bra som denna dag eftersom jag tror att Norrbotten behöver vrida och vända på sina värderingar och sin självbild.

Inga kommentarer: