onsdag 15 februari 2012

Ja så var det där igen med moderaternas människosyn

Jag vet ärligt inte om jag ska gråta, skrika eller bara drösa ihop på stolen när jag läser Hanif Bali (m) utlägg om hur en långtidsarbetslös inte kommer ihåg hur man duschar! Det jag vet, är att den människosynen som han beskriver i sin fåniga artikel gör mig lätt galen. När han sen ångar på och skriver att lönenivån i Plusjobben var för höga, inser jag att han inte har en enda aning om hur löner enligt den svenska kolletivavtalsmodellen regleras. Men jag blir inte ens förvånad över den okunskapen....

Men sen blir jag full i skratt och trillar nästan av stolen när jag läser detta:

"Att tro att någon som varit arbetslös i åratal endast kan skickas på en AMS-kurs för att sedan kastas ut i arbetslivet har varit en naiv uppfattning som Socialdemokraterna haft under Håkan Juholt."

Hanif Bali har alltså inte läst forskningen som visar att arbetsmarknadsutbildningar är en framgångsfaktor både för arbetssökande och företagen när det handlar om nyrekrytering. I ett fånigt och på ett plumpt sätt, försöker Hanif Bali förminska arbetsmarknadsutbildningarna och jag känner helt plötsligt att moderaternas samhällsbild är helt skruvad!

Inga kommentarer: