måndag 6 februari 2012

Framtidslandet Pajala!

Efter mycket besvär med vädret, minus 34 grader utanför Älvsbyn och en hyrbil som nästintill gav upp, så landade jag på hotellet i Luleå. Frid och fröjd kan tyckas, men dagens bilfärd upp till Pajala har också kantas av mängder av snörök, en fortsatt krånglande hyrbil och renar på vägen är jag nu på plats här i Pajala. Sagolikt vackert, minus 29 grader och en växande gruvnäring.
Sitter just nu och lyssnar på mina fackliga kamrater som pratar framtidens utmaningar inom det fackliga området. Tidigare i dag har jag varit ute i gruvområdet och jösses vad det har hänt massor! Northland har verkligen satsat, läs gärna på deras hemsida.

Klart att utmaningarna är stora, men möjligheterna är ännu större!

Men efter att ha krånglat mig efter vägarna från Arjeplog hit till Pajala, funderar jag över varför det inte är mera diskussion kring lösningarna på malmtransporterna. Malmbanan är full och nu kommer en lastbil att trafikera vägarna var 6 minut från gruvan i Pajala. Var sjätte minut, det tål att tänkas på.
Den borgerliga regeringen borde kunna göra mera!

Men nu handlar diskussionen om de fackliga utmaningarna när en helt ny gruva ska startas upp.
Så nu ska jag spetsa öronen och lära mig allt jag kan, ciao!

Inga kommentarer: