tisdag 27 september 2011

Radiodebatt i dagens Puls - P4 Norrbotten

Idag ska jag debattera med Tomas Olofsson (FP) om deras förslag om att sänka lönerna för unga människor. Jag kan bara konstatera att jag ser fram emot det! Känner mig laddad och taggad!!!
För är det något jag är urless och dödstrött på som riksdagsledamot i Arbetsmarknadsutskottet, LO-distriktets ordförande och mamma till två unga som är på väg ut i arbetslivet är det borgarnas förslag om att unga människors arbetskraft inte är värt att betalas för!!

Låt mig ge ett exempel på en ingångslön/minimilön (ja, om företaget har kollektivavtal) från HRF (Hotell och restaurangfacket), ni vet det bransch som nu ska få 5,4 miljarder för att i bästa fall anställa 10 000 unga eller människor med utländska bakgrund.

Om du börjar jobba direkt efter gymnasiet och är 19 år är din ingångslön 15 452 kr/mån, en timlön på 89,30 kr.
Men glöm då inte, att den som anställer har en generell nedsättning på arbetsgivaravgiften för dig. Istället för 31,4 %, så betalar din arbetsgivare hälften dvs 15,49 % för dig.
Den nedsättningen skulle ju lösa ungdomsarbetslösheten enligt borgarna när den infördes?! Nääää.....nu räcker inte det nu ska ungas lön dessutom sänkas - jag blir så förbannad!!

Inga kommentarer: