torsdag 12 november 2009

Årets julklapp

Ja, den lyckades jag tjata till mig i födelsedagspresent av min man. Den berömda spikmattan pratar jag om. Om den funkar? Ja, för min del är den bra och jag mår gott av den. Men om den hjälper mot någonting? Det har jag ingen aning om.
Det där med julklappar och presenter är ju ett kapitel för sig, en del ångest och en del glädje kan jag tycka. I tider av massarbetslöshet och folk som utförsäkras ur sjukförsäkringen är det nog mest ångest. För alla vill vi väl glädja ungarna med en fin julklapp som dom önskat länge. Jag minns kristallklart mina år som deltidsanställd undersköterska och ensamstående mamma med två telingar. Rik som attan på upplevelser, men fattig som en lusig gris. Julen var en rätt så ångestladdad helg, när den egentligen borde ha varit en chans till vila och avkoppling. Tur för mig och telingarna att deras pappa och hans familj, som fanns i vår närhet är guld värda allihop!
Men visst är det ett fattigdomstecken för välfärdslandet Sverige när folk inte får ut sin A-kassa i tid eller när dom slängs ut ur sjukförsäkringen. För hur gärna man än vill hjälpa sin familj, så är det inte säkert att man klarar ekonomiskt att både betala sin egen hyra och ungarnas hyra. Den moderata arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin måste ta sitt politiska ansvar för människor och för välfärden i vårt land!

Inga kommentarer: