tisdag 29 maj 2012

Skiftgång och trötthet!

Jag sitter här och läser en massa spännande forskning om arbetsmiljö och hälsa. Eftersom jag själv har jobbat skiftgång och sist jag jobbade som undersköterska så jobbade jag natt, så är jag extra uppmärksam när såna frågor avhandlas. I just den här artikeln så skrivs så här; -Det visar sig att det som orsakade de största problemen var att sakna inflytande över tiderna, att ha kort framförhållning och att få för kort vila (11 timmar eller mindre). Vem som jobbar eller jobbat skift kan inte hålla med om det?! Är det underligt att Kommunals medlemmar kämpar så hårt för att få bort delade turer? Och att unga, kvinnor och invandrare som tvingas jobba länge i otrygga anställningsformer typ, "timmisar" blir sjuka. Prova googla på - unga otrygga anställningar så får ni se vad som kommer upp först. Jo, otrygga jobb göra unga sjuka! Artikelförfattaren konstaterar även; -De arbetstidsvarianter som störde sömnen mest och gav flest hälsoproblem var nattarbete och kort vilotid. Största olycksriskerna i arbetet fanns vid nattarbete, morgonarbete och mer än 10 timmars övertid per vecka. Därför kan jag blir förvånad över de långa arbetsskiften som ex Ifmetalls medlemmar jobbar med. Ja, jag vet att det är skönt att få vara ledig under en längre sammantållen tid, men ändå! Kroppen slits och det innebär att man inte orkar jobba ett helt yrkesliv till slut. Skiftsvarianten med att jobba 7 och vara ledig i 7, har nog sina brister ur ett hälsoperspektiv i allfalla.

Inga kommentarer: