måndag 19 april 2010

Taskigt utformade enkäter.

Jag sitter här och ångrar att jag lät mig påverkas till att svara på en enkäten från SR. Det enda rätt hade varit att göra som en kollega till mig gjorde. Hon skicka ett mail till dom och svara artigt att ämnet är för viktigt för att svara ja eller nej på. Jag brukar inte svara på enkäter, frågorna är ofta vinklade och svaren blir där efter. Just dom här frågorna handlade om integration, minoriteter och flyktingar, som dom ville ha enkla ja eller nej svar på. När frågorna verkligen skulle behöva få lite mera uttrymme och space. På vissa frågor fanns det inte ens en ruta för att kunna "veckla" ut svaren....Men som alltid, som man frågar får man svar. Det var kanske meningen, vad vet jag!
Tycker vi att flyktingar i Darfurlägret behöver få en chans att överleva? Ställs frågan så, ja då kanske det går att svara med ett enkelt ja eller nej. Men att fråga rent generellt om Sverige tar emot för många flyktingar, är väl ändå inte en ja eller nej fråga?!?
Det finns ju flyktingar, anhöriginvandring och arbetskraftsinvandring....vad menade dom egentligen? Nåja, nu har jag svarat massor av vet ej-svar, så jag ber om ursäkt till eventuella läsare av svaren. Jag har åsikter, tankar och funderingar kring integration, cirkulär migration, anhöringinvanding, minoriteter och den nordiska samekonventionen. Men det fanns inte plats eller ambition i enkäten för att jag skulle kunna uttrycka det. Trist men så är det uppgjort ibland!

Inga kommentarer: