I samma veva presenterar också skolverket en rapport kring orsakerna till försämrade skolresultat. En mycket intressant läsning som jag hoppas skolminister Björklund verkligen tar sig tid att läsa och fundera kring. Rapporten visar att tidiga val och sorteringar i skolan leder till sämre kunskapsresultat för hela elevgruppen. Det är inte bara de svagaste eleverna som drabbas utan det är ett problem för hela den svenska skolan och på sikt för hela vårt samhälle.
Tycker vår skolpolitisketalesperson Mari Granlund sammanfattar det hela mycket bra,
- Det viktigaste i Skolverkets rapport är att en sammanhållen skola, där
elever med olika bakgrund och olika mycket förkunskaper, går i samma skola
och samma klass. Detta leder till bättre kunskapsresultat. Björklund kan
inte fortsätta att blunda för forskningen.
- Vi står fast vid att valfrihet i skolan är något positivt, men man måste
också våga styra resurser efter dit de behövs bäst. Annars riskerar de
positiva effekterna att gå om intet.
Tyvärr pekar allt på att regeringens skolpolitik bara vill mera av det som redan är fel. Skolan ska bli ännu mer segregerad, valen ska ske ännu tidigare och eleverna ska sorteras mera. En helt felaktig väg att marschera för majoren Björklund förstår man snabbt om man läser vad skolverkets forskning har kommit fram till. Frågan är bara när Björklund själv ska inse detta?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar