tisdag 2 mars 2010

Halsont, snöoväder och Jutis "gubbkalender".

Det är trist att vara hemma och vara förkyld kan jag bara konstatera. Trist, tråkigt och ont i halsen! Men det finns vissa fördelar att vara hemma och ligga i soffan, det går att obehindrat lyssna på radion och jag lyssnade just när Dennis Bissmark från Arjeplog berättade för Lotta i P4 Extra om årets Jutiskalender. Jag kan inte låta bli att le stort för Dennis har verkligen en härlig dialekt, det är Arjeplogsmålet i sin fulla prakt! Själv har jag ett dåligt "språköra" och därför har jag aldrig riktigt lyckats med dialekten. Jag förblir väl en sörmlänning, ja till talet i allafall men i hjärtat är jag arjeplogsbo. I byar runt om i Norrbotten och Sverige finns det ofta en byggnad som representerar byn. Ibland är det en skola eller ett folkets hus. Men i Jutis fanns byastugan. Pengar behövdes till stugan, så "gubbarna" i Jutis tog ett intiativ för att samla in pengar till byastugan. Med det så var byastugan räddad och en slant kunde dessutom ges till cancerfonden. Byautveckling och landsbygdutveckling behöver alltså inte allt vara stort, vidsträckt eller komplicerat. Det om något har väl Jutisborna visat......att allt är möjligt!

Inga kommentarer: