måndag 24 augusti 2009

En aktiv regionalpolitik

Jo, jag lever och är igång rejält sedan några veckor tillbaka. Visserligen har jag legat lågt med bloggandet men nu drar jag igång igen med det. De första veckorna efter några veckors skön semester i juli har jag ägnat en hel del tanke- och skrivande om regionalpolitiken.

Mina socialdemokratiska kamrater från näringsutskottet med vår fenomenala gruppledare Tomas Enerot har varit på besök i vårt fantastiska län. Det var tre intensiva dagar med besök i bl a Haparanda-Torneå och sedan har vi haft planeringstid och lagt vårt förslag till höstbudget i näringspolitiken.

Vi konstaterade att regeringen och Maud Olofsson, näringsministern, helt har tappat bort begreppet regionalpolitik. Nu pratar hon bara om en landsbygdsutvecklingspolitik där större delen av landsbygden helt ska styras av marknadens villkor och storstäderna ska gynnas eftersom de växer. Vi vill istället se en aktiv regionalpolitik där hela landet ska leva!

Läs min krönika om regionalpolitik, visserligen en vecka gammal, http://http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Riksdagen/Vara-ledamoter/Karin-Astrom/Kronikor/2009/En-aktiv-regionalpolitik-innebar-jobb-och-utveckling-/

Inga kommentarer: