fredag 8 juli 2011

Almedalen

Jag erkänner det direkt, jag är på plats!
Almedalen skulle kanske kunna ses, som en stor "branschmässa", där all sköns form av samhällsdebatt, politiska inriktningar och mängder av mediahajp förekommer. Klart jag trivs då.
Igår tillbringade jag hela dagen, med att lyssna på Fryshuset. Seminarier och teaterpjäser som handlar om miljonprogramsområdena, arbetslöshet, invandrade ungas uppväxt, fattigdom men också om en stark vilja och tro på framtiden.
Jag gillar Fryshuset helt enkelt! Tydliga och rakt på, politiska beslut påverkar människors liv och vardag. Både i förorten, i stan och i glesbygd.
I dag tänkte jag grotta ner mig i internationella frågor som - Ship to Gaza och seminarium om - Solidaritet och demokrati. Almedalen ger mig ett ypperligt tillfälle att lära nytt och få kunskaper om andra politikområden, än arbetsmarknadspolitiken som jag faktiskt sysslar med dagligen. Igår lyssnade jag t. ex på ett intressant samtal med ärkebiskopen Anders Wejryd om religionen i dagens samhälle.
Så nu är det dags igen, för dagens dos av Almedalen!

Inga kommentarer: