tisdag 4 mars 2008

Det rimmar illa Fredrik Renifeldt.

Idag har den socialdemokratiska riksdagsgruppen varit ute i Stockholm och gjort besök på en mängd olika verksamheter och det är rätt nyttigt, för mig ialla fall. Jag besökte en förskola tillsammans med ett par andra ledamöter och några lokalpolitiker.

Det var väldigt roligt, men framför allt intressant att se den entusisam som fanns hos föräldrarna och hos personalen. Detta var en privat förskola, som inte drevs utifrån vinstintressen med en mycket bra verksamhet, det som slog mig var dock att detta upplevdes som så unikt, hur man arbetade med dokumentation, återkoppling och en mängd andra saker.
Och nu ska jag återigen vara en sån där typsik Piteåbo, men det var mina barns förskoleverksamhet jag såg och naivt nog har jag faktiskt trott att detta är vad alla barn får.

Men uppenbarligen inte, så åter igen blir jag påmind om att vara tacksam för det man har.
I kommundelen vi besökte har man en växlande majoritet vilket leder till en instabilitet i verksamheten, detta gjorde att två kommunala verksamhets chefer startade eget, för att själva få styra sin verksamhet utifrån ett barnperspektiv.

Föräldrarna på mötet pratade för mig Socialdemokratiska, behovet av likvärdig förskola för alla att det är så viktigt, precis som det vi tror. Läste i Kuriren att Reinfeldt säger sig vilja sattsa på förskolan, i den här kommunen där det är moderaterna som styr var det den verksamhet man sparade mest på. Och hur rimmar det med med vårdnasdbirdag och att samtigit satsa på förskolans pedagogsika verksamhet, illa, om du fråga mig.

Det är roligt att vara ute på besök och det är också roligt att möta en massa engagerade föräldrar. Annat som glatt mig i veckan var den EU utbilnings upptakt som partiet ordnade i veckan som hade en oväntad uppslutning.

Hannah

Inga kommentarer: