måndag 2 maj 2011

1 maj i Kalix

Förkyld och på smärtstillande kändes starten på 1 maj när jag klev upp si så där. Men väl framme i Kalix möttes jag av Unga Örnar och fick en stor omfamning. Lite te och lyssna på kloka Gertrud Åström som pratade om utmaningarna för att uppnå jämställdhet gjorde susen för humöret. Tänk att kompetens och man fortfarande är synonymer för många, företrädelsevis ofta för många män. I Kalix tar man utmaningen på allvar och nöjer sig inte med att leva på illusionen om varannan herrarnas i demokratiska församlingar. Det lovar gott för framtiden.



Sedn var det dags för majtåg , Barnfattigdom och barns rättigheter Var en central del av 1 maj firande.





Musik av de fantastiskt duktiga barn och ungdomarna


Elinor Söderlund, kommunalråd höll tal.


Och så även Erkki Harala ordf för Socialdemokraterna i Kalix











Trots heshet så gick talet bra, även om det kan vara svårt att få de eftertryck som man vill lägga i när rösten inte bär. Men uppenbarligen var det någon som gillade talet, så pass att de ville få en kopia tillsänt sig. Och såklart ska jag fixa det ;-)


Missade tyvärr avslutningen på dagen då jag fick ila iväg för att hinna med bussen hem. I bussen påväg hem hade jag en fin kompis som sällskap.


Tack Kalix för en toppen dag!
Vi ses igen.
-Hannah

Inga kommentarer: